Pages

bersih 3.0

bersih 3.0
DUDUK DAN BANTAH



Tuesday, November 17, 2009

pemuda pas pandang surius sokongan muda


KUALA LUMPUR, 17 Nov: Dewan Pemuda PAS (DPP) Pusat sedang serius mengkaji dakwaan kemerosotan sokongan anak muda terhadap parti itu seperti yang didedahkan Dr. Abu Hassan Hasbullah pada seminar politik 7 November lalu.

Ketuanya, Nasarudin Hassan berkata, Institut Kajian Polisi (IPS) dewan itu telah diarah membuat kajian terperinci terhadap perkara itu sebelum tampil dengan pelan strategik baru menarik anak muda bersama parti itu.

"Kita mengarahkan Institute Policies Study Dewan Pemuda PAS untuk membuat kajian susulan sebab dia (Dr. Abu Hassan Hasbullah) hanya menyebut angka tetapi tidak menyebut faktor, jadi kita nak tahu faktornya apa.

"Lepas tahu faktor, baru kita boleh menyusun pendekatan strategik," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Hasil kajian yang bakal diperolehi dalam sedikit masa lagi itu katanya, akan melihat sejauh mana keseriusan dakwaan itu dan pendekatan bagaimana harus diguna oleh DPP bagi memperbetulkan keadaan.

"Dalam masa terdekat IPS akan menyediakan laporan untuk melihat angka dan faktornya, sejauh mana kajian itu bertepatan.

"Atau masih kekal ataupun ianya adalah lebih kepada satu persepsi yang boleh diubah oleh beberapa tindakan politik dan seumpamanya," katanya lagi.

Kajian ini juga katanya sebagai respon dewan itu bertindak berdasarkan pandangan dari orang luar termasuk ahli akademik.

Ianya juga menunjukkan bukti mereka bersikap terbuka dan mendengar sebarang pandangan dari luar.

DPP Pusat pada waktu ini juga beritahunya sedang giat mempromosikan slogan "Orang Muda Geng Kita" bagi menarik lebih ramai anak muda negara ini bersama dengan PAS.

Semua lajnah dan jabatan dewan itu sedang digerakkan secara maksimum bagi mencapai matlamat tersebut.

Selain menarik anak muda menyokong PAS, kempen itu juga bertujuan memastikan mereka yang layak mengundi, didaftarkan dengan SRP dan pada masa yang sama dialu-alukan mendaftar sebagai ahli PAS

Sehingga kini, kempen tersebut telah berjaya dilancarkan di Pulau Pinang, Perak, Terengganu dan Kedah dengan penyertaan yang sangat memberangsangkan.

Pada seminar memperkasa PAS, 7 November lalu, Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa UIA, Profesor Dr. Abdul Aziz Bari dan Pensyarah Pengajian Media Universiti Malaya (UM) Dr Abu Hassan Hasbullah telah dijemput sebagai panel memberi pandangan terhadap PAS.

Mereka antara lain mendedahkan bahawa sedang berlaku kemerosotan sokongan terhadap PAS khususnya dari kalangan orang muda dan memerlukan perubahan segera sebelum berlaku Pilihan Raya Umum Ke-13.

Sehubungan itu, DPP Pusat sekali lagi mahu menjemput kedua-dua tokoh tersebut bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung dakwaan mereka.

Pertemuan susulan dengan Abdul Aziz bagaimanapun telah selesai diadakan pada minggu lalu.

Manakala pertemuan dengan Abu Hassan Hassan pula dijadual Disember ini.