Pages

bersih 3.0

bersih 3.0
DUDUK DAN BANTAH

Sunday, September 27, 2009

LAWATAN KEBAJIKAN PEMUDA NEG PERAK

kami dari dewan pemuda terpaksa mengulang akan apa yang kami buat sebelum raya atas kesibukan dan tidak sempat untuk update kepada semua sebelum raya. prog yang dibuat 2 hari sebelum raya pada 18.09.09(jumaat). prog pemuda dekat dihati, lawatan kebajikan pemuda neg perak ke kaw teluk intan dan pemuda teluk intan telah mengatur tempat-tempat yang perlu dilawati bagi bersama-sama merasai apa yang dialami akan mereka yang kurang kemampuan. bersama-sama pada hari tersebut adalah exco pemuda ,pengarah jab amal perak(sdr zamarul aini). ketua pemuda pas teluk intan(ust abd fatah). yb anuar sudin(yb n56 c.jong) dan turut hadir pemimpin dari pas kaw dan pemuda pas kaw untuk memeriahkan suasana. bagi pemuda prog sebegini amat bagus bagi membolehkan kekerapan dalam mengurangkan dan membantu meringankan miskin tegar yang berada di sekitar teluk intan khususnya. pemuda bawakan semua lawatan kami pada hari tersebut untuk tatapan bersama.



rombangan pemuda yang diketuai oleh ketua pemuda yang merupakan exco pemuda neg bersama exco pemuda neg iaitu pengarah jabatan amal perak(sdr zamarul aini) turut hadir memberi sumbangan yb anuar sudin(adun cangkat jong) memberi sumbngan kepada seorang oku(orang kurang upaya) kg selabak yang tidak mempunyai kaki sebelah kanan dan beliau begitu gigih dalam kehidupan kerana beliau memakai kaki palsu yang dibuat sendiri menggunakan kayu untuk berkerja dan menyara keluarga. ini adalah rumah pertama rombangan kebajikan pemuda ke teluk intan lawati semperna dengan slogan pemuda dekat di hati.




kami hadir disebuah rumah yang amat daif mata melihat. rumah tersebut dihuni oleh keluarga yang begitu ramai anaknya. anak beliau seramai 9orang dan dalam keluarga tersebut hanya bapa beliau bekerja iaitu mengambil upah bertukang dan kerja beliau tidak tetap pendapatannya. malah rumah ini telah dipotong bekalan air kerana tidak menjelaskannya. dan beberapa minggu telah terputus bekalan air tesebut, mereka sekeluarga bergantung kepada bekalan air hujan semata dan mereka tidak mampu membayar. apa yang dapat pemuda beri tahu ini adalah salah sebuah rumah yang bekalan air yang digunakan tidak lah banyak akan tetapai tidak mampu membyarnya kerana kesempitan hidup dan kira-kira rm20 sebulan yang dahulunya masa pr memerintah golongan ini di kecualikan membyar bil tersebut dan bil tersebut tertunggak sebanyak rm200 kerana tidak mampu menanggungnya atas pekara ini berterusan. pekara ini kemudian didengar oleh adun cangkat jong dan kemudian tindakan segera diambil. apa yang perlu diceritakan hari pemuda membuat lawatan tersebut adalah hari terkhir kerja sebelum raya.apa mereka ini akan menyambut hari raya tanpa air kerana kemiskinan mereka? mereka ini juga insamn biasa dan perlu untuk bergembira. tanpa mengira apa parti dan pangkat mereka pekara ini selesai dan beberpa hari yang lalu kisah ini ada diceritakan oleh sinar ruangan hilir perak.




penerima ini adalah daripada lorong keluarga kg selabak yang pernah dahulu kaw ini juga yb turun padang untuk membantu ketika ribut menerbangkan bumbung rumah-rumah mereka dan kehadiran yb disambut meriah oleh orang-orang sekitar. yang dahulu nya mereka ini adalah penyokong kuat dan tidak seorang pun kepada pembangkang, setia pada umno/bn.




rumah akhir lawatan pertama iaitu dirumah seorang penerima yang anaknya ramai dan beliau juga tiada dirumah kerana membuat kerja kg. yang mengambil barang-barang bantuan tersebut adalah anak kepada beliau. turut kelihatan adalah rumah mereka duduki yang begitu daif dan terpencil di pendalaman.
prog ini di teruskan lagi dengan pemuda pergi ke beberapa tempat lagi iaitu di sekitar cangkat jong dan air hitam. semua tempat tersebut adalah tempat anak emas bn/umno seperti dwar-warkan dalam pilihan raya manik urai. warga manik urai adalah anak emas pada kerajaan persekutuan(pimpinan umno/bn) apa yang kita lihat di manik urai sama lah apa yang kita lawat pada hari ini. sama kita saksi kan.