Pages

bersih 3.0

bersih 3.0
DUDUK DAN BANTAH



Monday, February 07, 2011

pelajar di bawa balik, siapa tanggung mereka pulang ke mesir


Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) meminta jaminan kerajaan negeri berhubung kos tambang pemergian kembali pelajar-pelajar negeri ini yang kini dalam proses pulang ke tanah air akibat pergolakan di Mesir.

Zawawi Hassan berkata dalam masa yang sama tidak menafikan usaha membawa semua pelajar tersebut kembali ke tanah air sebagai usaha yang terbaik.

perkara tersebut seperti terlepas pandang kerajaan negeri walaupun Kerajaan Pusat kini sedang berusaha membawa pulang semua rakyat Malaysia.

“Tetapi selepas ini akan timbul pula persoalan tentang kos tambang pelajar yang ingin kembali semula ke Mesir di atas tanggungan siapa?

“Apakah pendirian Kerajaan Negeri Perak bagi menjaga kebajikan pelajar Perak yang masih belum menamatkan pengajian mereka di sana?”

DPPN Pk inginkan jaminan, bahawa Kerajaan Negeri Perak akan membayai kos tambang pergi semula mereka ke sana setelah kemelut Mesir berakhir.

DPPN Pk, amat bimbang dengan ketidak prihatinan kerajaan negeri bagi memastikan kebajikan semua pelajar Perak yang masih tertangguh pengajian mereka akan terabai akibat menanggung kos tambang di luar jangkaan mereka.

“DPPN Pk berharap Kerajaan Negeri Perak dapat menjelaskan kedudukan sebenar, agar semua ibu bapa lega dengan jaminan bahawa kerajaan negeri akan menanggung kos perbelanjaan kecemasan ini untuk semua pelajar Perak pulang semula menyambung pengajian mereka selepas berakhirnya kemelut di Mesir jika Kerajaan Pusat tidak menguruskan pemergian kembali mereka ke sana,”