Pages

bersih 3.0

bersih 3.0
DUDUK DAN BANTAH



Thursday, November 25, 2010

prosiding hari ke 3

perbicaraan hari ke tiga saksi ke-4 yang di panggil pada hari ke-3 menyambung sebagai saksi kes.
dsp mahani yang merupakan seorang pegawai bahagian perjudian dan maksiat tampil lagi sekali untuk memberi keterangan
kali ini di bawa berasama barang-barang kes yang dirampas, barang tersebut merupakan banner, 73 pengikat kepala, 11 bungkusan plastik yang mengandungi 1054 unit lencana yang tertulis bubar dun perak.
ketika tangkapan di buat dsp memberi tahu mahkamah bahawa beliau dan anggota yang menangkap tidak memakai pakaian seragam polis dan apabila di tanya oleh peguam bela adakah kamu menunjuk sebab kenapa kamu meminta i.c malah dsp mahani menjawap tidak lalu peguam bertanya `bagaimana kamu meminta okt mengeluarkan i.c?
adakah kamu bertanya kepada mereka bagi i.c kamu?
sebelum itu dsp mahani di beri soalan yang cukup bermakna apabila peguam bela bertanyakan jantina dsp mahani ini kerana di dalam report polis tertera jantina seorang lelaki manakala peguam bela bertanya adakah report ini benar lalu dsp mahani menjawap ia benar.

sementara itu apbila selesai dsp mahani di soal jawap mahkamah melepaskan saksi dan mahkamah berehat untuk mendapatkan saksi lain untuk keterangan kes.

perbicaraan hari ke-3 turut di hadiri pimpinan pakatan rakyat
antara yang hadir sedara mohd sabu bersama bendahari pas pusat(yb hatta ramli)
dan turut hadir yb tian chua
mereka hadir bagi menghadiri perbicaraan lain dan menjenguk seketika perbicaraan ini turut memberi semangat kepada semua okt



( yb hatta ramli sedang beramah mesra ketika mahkamah berhenti rehat)


(yb tian chua turut hadir selepas selesai menghadiri satu perbicaraan lain)


mahkamah di teruskan perbicaraan dengan memanggil ketua polis daerah dang wangi, tuan zulkarnain.
polis daerah dang wangi adalah yang memberi arahan kepada himpunan pada 1.9.2010 dan tuan zulkarnain adalah komander ketika itu, ada berlaku beberapa kemusykilan kepada saksi ke-5 ini.
beliau adalah ketua yang memberikan arahan dan rujukan pada hari tersebut tetapi kebanyakan soalan tidak dapat di jawap dan banyak perkataan tidak tahu keluar dari mulut beliau.
malah ada beberapa tandatangan yang mengesahkan report menggunakan nama beliau tetapi tandangan yang lain.
peguam bela bertanya kan apakah definisi himpunan haram, lalu ia menjawap satu himpunan yang menggugat ketenteraman awam lalu di tanya adakah himpunan mesti mendapat permit beliau menyatakan tidak perlu dan ditanya adakah kamu yang mengeluarkan permit?
tidak, kenapa kamu nyatakan bahawa himpunan ini mengugat?
beliau menjawap bahawasanya jalan sesak dan tidak seperti biasa malah orang awam terancam.
apakah yang di maksudkan terancam, apabila ada laporan menyatakan sesuatu perkara maka ia adalah terancam, maka kalau kamu tengok ada lah satu himpunan tetapi ia tidak di laporkan adakah ia tidak terancam.
tidak.
saksi di lepaskan oleh mahkamah, perbicaraan di sambung pada bulan januari 2012, perbicaraan selesai pada jam 1.30 petang


(okt memakai baju mansuhkan kezaliman isa bersama peguam bela dan pimpinan pas)